Blog

augustus 6, 2025

I know, niet meteen datgene waar je enthousiast naar uit kijkt in het mooie proces van je website op te zetten, legal stuff… Dat blijkt voor veel changemakers een grijze zone vol cookies, richtlijnen en WCAG’s (watteee?!). Geen paniek, ik gids je erdoor in mensentaal want gelukkig valt het voor ons ‘kleinere’ spelers op de markt ook best nog wel mee.

Europese regels in 2025: wat moet er eigenlijk?

Sinds 2025 gelden er binnen Europa duidelijke richtlijnen voor websites. En hoewel dat misschien zo leuk klinkt als wakke Maria koekskes, draait het in de kern gewoon om: duidelijke info geven, iedereen toegang geven, en verantwoord omgaan met data.

Dit zijn de drie belangrijkste pilaren waar je als ondernemer rekening mee moet houden:

🔐 1. Privacy & cookies (AVG / GDPR)

Je bent verplicht om je bezoekers te informeren over:

  • Welke gegevens je verzamelt (via bijvoorbeeld contactformulieren of inschrijvingen met opt-in formulieren)
  • Waarvoor je die data gebruikt
  • Wie toegang heeft tot die gegevens (denk aan Google Analytics, Mailchimp, etc.)

En je moet ook actief toestemming vragen voor niet-essentiële cookies (zoals tracking voor marketing). Dat betekent:

  • Geen standaard “OK”-knop meer die alles aanzet.
  • Wel: een duidelijke keuzemogelijkheid voor noodzakelijke, statistische en marketingcookies. (no worries, de cookie banner die wij gebruiken (CookieYes of Complianz) bezit deze keuzemogelijkheden zodat bezoekers hun voorkeuren kunnen aangeven)

👓 2. Toegankelijkheid (WCAG-richtlijnen)

Vanaf juni 2025 moeten álle overheidswebsites én een groeiend aantal commerciële websites voldoen aan de WCAG 2.1 AA-standaard. (Helder, toch? 😉 )

In het kort gaan die regels over:

  • Goed contrast tussen tekst en achtergrond
  • Heldere navigatie, ook met toetsenbord
  • Beschrijvende alt-teksten bij afbeeldingen
  • Duidelijke structuur in je HTML (denk aan titels in de juiste volgorde)

Voorlopig is deze verplichting vooral van kracht voor publieke instellingen, maar er komt steeds meer druk om ook zelfstandigen, vzw’s en commerciële websites hierin mee te nemen, zeker als je diensten aanbiedt aan het brede publiek.

2.1 Hoe maak je je site toegankelijk?

Toegankelijkheid betekent dat iedereen je website kan gebruiken, ook met een screenreader, toetsenbordnavigatie of voor slechtzienden. Dat is niet alleen sociaal verantwoord, maar dus ook verplicht (voor grote instellingen).

Je kan dit manueel aanpakken (design, kleurcontrast, alt-teksten…), dit zijn sowieso zaken waar je rekening mee kan houden in het design van je website (want let’s be fair, dat je website leesbaar is, is nu toch wel het minimum). Of je kan ook gebruiken maken van een toegankelijkheidswidget. Misschien heb je het al eens ergens opgemerkt, maar gewoon zelf nog nooit op geklikt. Meestal ziet deze widget eruit als een icoontje van een mannetje ergens in een hoek van de website.

Een paar plugins die je kan gebruiken (er zijn er nog veel meer beschikbaar uiteraard):

🔧 All-in-One Accessibility (WordPress plugin)
  • Biedt zoom, kleurmodus, keyboardnavigatie, tekst-naar-spraak, etc.
  • Werkt als gratis plugin, maar met betaalde upgrades voor meer opties.
    👉 Bekijk plugin
🧩 AccesYes
  • Een plugin van het bedrijf CookieYes, waar we zelf ook vaak op vertrouwen voor de Cookie Compliance.
  • Je kan je site laten scannen én realtime WCAG-aanpassingen aanbieden.
    👉 Bekijk AccesYes

📝 3. Wettelijke vermeldingen

Daarnaast, maar dit is gelukkig bij de meesten al wel parate kennis, moet je website ook basisinformatie bevatten zoals:

  • Naam van je onderneming
  • Contactgegevens (e-mailadres, eventueel telefoon)
  • Adres van de maatschappelijke zetel
  • Ondernemingsnummer / btw-nummer
  • Eventueel je beroepsvereniging of sectororganisatie

Tot slot

Kortom: het is geen overbodige luxe om je website eens met een juridisch brilletje te bekijken. Niet je meest ontspannende bezigheid maar je zal zien, eigenlijk valt het best nog mee!

En het mooie is: als je deze dingen goed aanpakt, maak je je website niet alleen wettelijk in orde, maar ook professioneler en gebruiksvriendelijker voor iedereen. 🌱

Deze blog bevat affiliate links naar tools die wij sowieso al gebruiken en dus met een gerust hart aanbevelen. Koop je via deze link doe je ons dus absoluut een groot plezier! (Die transparantie hoort dus ook onder de regelgeving eh mannekes 😉 )

Wil je graag samenwerken?

Elke samenwerking start met een goede babbel. Wij luisteren naar jouw plannen en de dingen waar je tegenaan loopt. Als blijkt dat er een match is en wij je kunnen helpen, doen wij graag een vrijblijvend voorstel. 

Contactformulier