Stel je voor:
De lente van 1990.  Je kijkt de tuin in en ziet dat die er wat kaal en mossig uitziet. Daar wil je wat aan doen, maar je weet niet wat. Je kan het niet Googlen, want Google bestaat nog niet. (Kan je je dat nog voorstellen?)

Je loopt dus langs het tuincentrum om de hoek met een aantal vragen in je hoofd. Je komt binnen en een vriendelijke man komt jouw richting uit. Als hij dicht bij je is roept hij plots heel luid: “Welkom in ons tuincentrum!”

Dan neemt hij je, zonder dat je wat kan zeggen of vragen, de winkel mee in, begint alle producten in de rayons één voor één aan je voor te stellen en verkondigt daarbij  luid hoe geweldig ze zijn en aan welke prijs je ze kan kopen.

Wat doe je?

Zo snel mogelijk weglopen?

Als je zelf ondernemer bent, dan klinkt dit voorbeeld waarschijnlijk absurd. Je weet dat je op die manier klanten weg jaagt. En toch zijn er ondernemers die op het Internet deze techniek gaan toepassen.

“Welkom op mijn website, dit zijn wij, dit doen wij en dat betaal je er voor.” En het is ook logisch.

Een website is uiteraard communicatie in één richting en laat weinig ruimte voor de vraag:

Goeie middag. Kan ik u ergens mee helpen?

En toch is deze vraag nog steeds van groot belang, ook online. Steeds meer mensen zoeken informatie op het Internet, voordat ze tot een aankoop overgaan.

Met content marketing ga je in de huid van je ideale klant kruipen en antwoorden geven op de vragen waar hij mogelijk mee rond loopt. 

Als we even teruggaan naar je gazon: in deze tijd zal je waarschijnlijk Google openen en “tips voor groen gras” intikken. Online tuincentra die het dan alleen maar hebben over hun producten, zal je volledig links laten liggen. Een website die je een antwoord geeft op je vraag heeft veel meer kans.

Hoe ga jij hier als ondernemer mee aan de slag?


Stel jezelf de volgende vragen:
• Met welk probleem worstelt jouw ideale klant?
• Welke klachten heeft hij?
• Wat is zijn/haar probleem?
• Welke informatie heeft hij/zij nodig om een geïnformeerde beslissing te nemen?
• Wat zijn de vragen waar hij/zij een antwoord op zoekt?
• Als je op een beurs bent of emails beantwoordt, wat zijn vragen die steeds maar terug komen?


Misschien heb je  geluk. De meeste ondernemers gaan diensten en producten aanbieden die ze zelf gebruiken of gebruikt hebben. Vaak ontstaan ondernemingen uit een persoonlijke passie of interesse. Je hebt daarom misschien al wel in de schoenen van jouw ideale klant gestaan.

Bedenk bij het beantwoorden van de vragen ook het volgende: als je groener gras wil, zoek je daarom niet naar informatie over een verticuteermachine. Je weet misschien niet eens dat je die nodig zal hebben. Ook jouw ideale klant is (nog) niet op zoek naar informatie over jouw dienst of product, omdat ze nog niet weten dat dat een antwoord kan zijn op hun vraag.

In welke vorm ga je deze informatie aanbieden?

Het antwoord op deze vraag is niet éénduidig. Het is afhankelijk van jouw publiek en van jouw eigen voorkeuren. Hier zijn enkele suggesties:

  1. Een blog
    Dit is natuurlijk het meest voor de hand liggend. Een blog ziet men als een plek waar je informatie, inspiratie en amusement kan halen. De drempel is dus vrij laag en je publiek zal zich vrij voelen om te komen lezen wat je zoal schrijft.

    Een blog is ook gemakkelijk in gebruik. Je kan bij wijze van spreken NU starten en het hoeft je niets te kosten. Je kan via wordpress.com een blog neerzetten die helemaal gratis is.
    Experten raden echter aan te betalen voor het installeren van  je blog op een eigen hostingaccount.

    Dit hoeft ook geen stukken van mensen te kosten. Alles boven 100 euro per jaar, moet iets heel speciaals zijn. Niet te snel beslissen dus en informeren bij mensen die zelf een blog hebben. Zij helpen je graag verder. (Ik beantwoord zelf ook elke vraag die je daar rond zou hebben. Niet aarzelen dus!)
  2. Informatiepunt – online nieuwsbrief
    Je kan een blogplatform gebruiken en het toch geen blog noemen. Via een blogplatform is het heel gemakkelijk om informatie beschikbaar te stellen maar als je het een andere naam wil geven, kan dat natuurlijk.
    Een informatiepunt of online nieuwsbrief zijn maar eenvoudige ideeën. Waarschijnlijk kan je zelf wel iets bedenken dat origineler is en meer bij je onderneming past.
  3. Gratis brochures, rapporten of e-boeken
    Is het steeds opnieuw voorzien van nieuwe artikelen niet aan jou besteed? Overweeg dan om informatie aan te bieden onder de vorm van éénmalige downloads.
    Op deze manier kan je uitgebreide informatie aanbieden aan geïnteresseerden, wat ideaal kan zijn als je bijvoorbeeld een technische uitleg wil doen. Of als je mensen wil inspireren via een verhaal of onderzoeksverslag.
  4. Een videokanaal of podcast
    Heb je minder schrijftalent maar spreek je wel vlot? Gratis informatie via video of audio behoort ook tot de mogelijkheden. Ook hier zal je willen gebruik maken van een blogplatfrom om je video’s en podcasts te voorzien van begeleidende tekst. Maar je video’s zelf publiceer je op Youtube of Vimeo en je podcasts op een podcastplatform.

Nog een voorbeeld uit de praktijk

Elza heeft de laatste tijd veel last van migraines en vermoeidheid. Een vriendin vertelt haar over het effect dat een sapkuur had gehad op haar gezondheid. Elza zoekt op het Internet naar informatie over sapkuren en komt zo terecht op de website van coach Natalie.

Een mooie website met prachtige foto’s en uitnodigende layout en informatie over individuele begeleiding bij coach Natalie. Elza bekijkt het even en zoekt naar meer informatie over het sapkuren zelf. Buiten een kleine paragraaf, vindt ze echter niet de informatie die ze zoekt. Ze noteert wel het GSM nummer met de intentie om te bellen voor meer informatie.

Ondertussen krijgt Elza een berichtje binnen op messenger van haar vriendin. Die stuurt haar een blog artikel door over “De tien effecten van sapkuren  op de gezondheid.” Elza opent het en komt op de blog van coach Ann terecht. Daar vindt ze verschillende artikelen over sapkuren. Aan de zijkant van de blog kan ze ook een gratis ebook downloaden: “Alles wat je moet weten om gezond te sapkuren.”

Ze geeft haar e-mailadres op en leest het e-boek. Nadien is ze vastbesloten om zelf een kuur te proberen. Maar het komt er niet onmiddellijk van (herkenbaar?). Ondertussen krijgt ze wel enkele mailtjes van coach Ann met aanmoedigingen en extra informatie. 

Na een weekje uitstellen krijgt ze een uitnodiging van coach Ann voor een informatieavond over sapkuren. Nu is Elza er klaar voor. Ze weet dat ze er zonder begeleiding toch niet aan begint.
Ondertussen heeft ze ook het gevoel dat coach Ann geen vreemde meer is voor haar. Ze heeft het gevoel dat ze bij haar in goed handen is. 

En de website van coach Natalie? Die is ondertussen vergeten. 

Wil je graag samenwerken?

Elke samenwerking start met een goede babbel. Wij luisteren naar jouw plannen en de dingen waar je tegenaan loopt. Als blijkt dat er een match is en wij je kunnen helpen, doen wij graag een vrijblijvend voorstel. 

Contactformulier