Een website is al lang niet meer weg te denken van jouw onderneming. Is jouw website dan een soort magisch antwoord op al jouw sales en marketing vragen? Nee, wij geloven van niet. Wie jij bent als persoon, waar je in gelooft en hoe je in interactie gaat, zien wij nog steeds als een cruciale schakel in het totaalplaatje. Maar vandaag de dag is het echter wel een feit dat mensen in 99% van de gevallen toch wel eens willen gaan snuisteren op je site, vooraleer ze tot een volgende stap overgaan.
Welke strategische rol jouw website speelt in jouw zaak, hangt uiteraard ook af van het soort van onderneming je hebt. Verkoop je vooral online cursussen en is je site jouw grootste interactiepunt? Of ben je masseur en is je site enkel een manier om bijvoorbeeld je contactgegevens terug te vinden?
Ervaring leert ons echter dat er steeds een aantal elementen zijn die bepalen of jouw homepagina doet wat het moet doen – en of bezoekers als dan niet tot actie overgaan.
Hieronder geven we jou graag een overzicht! Complex? Nee, eigenlijk is het allemaal vrij eenvoudig. Wel vergt het soms vooraf even denk- en invoelwerk om de juiste boodschappen en structuren te formuleren.
Here we go!
Keep it Simple!
We leven vandaag de dag in een wereld waar informatie niet alleen voor het grijpen ligt, maar zelfs in overaanbod aanwezig is. Maak het jouw bezoekers niet moeilijk op jouw site door zich een weg te moeten banen door het informatie-oerwoud op jouw site.
‘Duidelijk’, ‘to-the-point’ en ‘net genoeg’ zijn hierbij de belangrijke key woorden om te onthouden.
Jouw website bezoekers zijn simpelweg op zoek naar naar bevestiging van jouw geloofwaardigheid, duidelijke informatie over jouw aanbod of onderzoeken of jij wel dé persoon bent die de match is die ze zoeken.
En jawel, dat kan zonder 17 alinea’s tekst en 11 doorklik-links met extra informatie. Té veel informatie werkt avers en wordt als ‘overwhelming’ ervaren.
Als je dus nog een keertje denkt: ‘zou ik dat er toch niet nog even bij schrijven voor de zekerheid’ – stel jezelf dan de vraag: is dit onontbeerlijk om mijn boodschap duidelijk te maken aan mijn doelpubliek? Zo neen, leave it out!
Toon de essentie ‘above the fold’
Wanneer een bezoeker op je site komt is het eerste wat ze zien de afbeelding en boodschap ‘above the fold’. Deze term is afkomstig van de krantenindustrie en verwijst naar de artikels geprint boven de plooi wanneer je de krant in twee vouwt. In website-land ook wel de ‘header’ genoemd, de visual met tekst die je ziet vlak voor je naar beneden scrolt.
Waarom is dit belangrijk? Wel, het proberen snappen van informatie kost energie en mensen houden niet van meer energie gebruiken dan nodig. Hoe meer energie je vraagt van je bezoeker om uit te zoeken waar jij en je zaak voor staan, hoe groter de kans dat ze weer verder surfen naar een andere site.
Maak het jouw potentiële klant dus makkelijk en zorg ervoor dat de essentie van jouw zaak kristalhelder ‘above the fold’ prijkt.
Een vraag die je daarbij helpt is: ‘hoe help jij potentiële klanten met de behoefte die ze hebben?’. Met andere woorden, als jij mij in 3 seconden duidelijk maakt dat je mij kan helpen met een vraag die ik momenteel heb, is de kans exponentieel groter dat ik energie ga steken in het verder onderzoeken van jouw website.
Gids het oog van je bezoeker
We hadden het al over het feit dat moeite vragen van je bezoekers om informatie te verwerken energie kost… Hele blokken tekst ‘platte tekst’ zonder herkenbare opmaak waar je potentiële klant zich een weg daar moet banen zijn vermoeiend voor de hersenen.
Je kan dit verhelpen door te werken met sprekende & opvallende tussentitels. Bekijk tussentitels als wegwijzers op je site die de rode draad op je website aangeven. Ze nodigen bezoekers uit om het stukje tekst eronder te lezen. Je laat ze visueel opvallen door hen bijvoorbeeld een ander font, een groter lettertype of een kleur te geven die opvalt.
Onderzoek wijst uit dat mensen in een Z-vorm doorheen een website pagina scannen. Een herhalend patroon van links naar rechts, schuin naar links onder en weer naar rechts tot ze het einde van de pagina bereiken.
Je zorgt er dus best voor dat de opbouw van je site deze Z-vorm volgt, zodat het oog van jouw bezoekers automatisch op jouw belangrijkste boodschappen valt. Zo maak je het weer een tikje makkelijker voor hen om alle informatie te capteren.
Keep your goals in mind
‘Wat moet er allemaal op mijn homepagina staan?’. Een vraag die we bij usTree regelmatig krijgen, maar niet eenduidig te beantwoorden. De content op jouw homepagina is immers niet zomaar een standaard samenraapsel van informatie.
Jouw website is een onderdeel van zowel jouw business- als marketing strategie. Hoogstwaarschijnlijk wil je dat mensen je site bezoeken en een bepaalde actie ondernemen. Welke actie dat is, is afhankelijk van jouw strategie.
Wil je dat ze een online cursus kopen? Een afspraak inplannen? Een freebie downloaden in ruil voor hun emailadres? Nog iets anders..? Met andere woorden: maak het eerst heel helder voor jezelf hoe jouw website een tool is in jouw eigen sales- en marketing processen. Daaruit kan je afleiden welke informatie je op je homepagina plaatst.
Wij geloven dus niet dat er een one-size-fits-all lijstje bestaan van topics die elke homepagina moet bevatten. Jij bent uniek, so is your business en als gevolg ook jouw site!
Aan de slag!
Ziezo, je hebt nu een overzicht van een aantal basisconcepten om aan de slag te gaan om jouw homepagina zowel aantrekkelijk als duidelijk op te maken.
Niet helemaal zeker van je zaak (ik bedoel: homepagina…)? No worries, geef ons even een seintje en we kijken graag even met je mee!