Mensen willen weten waarom jij doet wat je doet.
Waarom doe je vandaag wat je doet? Ben je een holistisch coach, yoga teacher, financieel adviseur of design je juwelen op maat van jouw klanten? Wel, waarom ben je net dat gaan doen en ben je bijvoorbeeld geen bakkerij gestart? Van alle bedrijven die je had kunnen oprichten, heb je nu precies die van jou opgericht…
Voor jou is het alleen maar logisch dat je doet wat je doet, of is het volgens jou maar een opeenvolging van omstandigheden geweest waardoor je ‘er maar bent ingerold’.
Maybe… maar ik durf erom te wedden dat er een sterker verhaal achter zit dan je misschien wel zou denken. En dat verhaal, wel da’s uniek voor jou en jou alleen.
Waarom vinden mensen dit soort van ‘origin stories’ nu zo fascinerend? Wel, omdat het hen vertelt wat voor persoon jij bent en inzicht geeft in the big why van jouw zaak.
Nemo was een klein, braaf visje tot zijn veilige thuishaven werd aangevallen en hij besloot als avonturier de grote oceaan te trotseren. usTree werd geboren omdat we zagen dat zoveel changemakers meer bezorgd waren over hun marketing in plaats van daadwerkelijk bezig te zijn met de wereld een mooiere plek maken.
Kortom… Jouw origin story vertelt mensen waarom je doet wat je doet en baseren daarop grotendeels hun beslissing of ze jou willen vertrouwen of niet. Is jouw origin story bovendien ook herkenbaar voor hen? Dan wordt de trust-factor naar jou en je zaak nog eens dubbel en dik versterkt.
Hoe begin je aan jouw Origin Story?
Elke origin story start met een gebeurtenis die de koers van jouw leven of manier van denken heeft veranderd. Deze gebeurtenis herken je aan een duidelijke ‘voor’ en ‘na’.
Welk moment of welke ervaring heeft voor jou heel wat betekent? Wat heb je meegemaakt waardoor je vandaag jouw huidige pad bewandelt?
Hoeft dit steeds een wereldschokkend iets te zijn? Neen, absoluut niet. Het heeft gewoonweg gemaakt dat je vandaag doet wat je doet of gelooft wat je gelooft.
Dit is hoe je jouw origin story opbouwt…
Beschrijf jouw leven ‘voor’ de gebeurtenis.
Waar was je? Wat deed je? Hoe zag je leven eruit? Waar geloofde je in? Vertel vooral ook de zaken die het ‘voor’ moment typeren en in het ‘na’ moment anders zullen zijn.
Een voorbeeld… Ik werkte 7 jaar op de persooneeldienst van mijn organisatie. Mijn collega’s noemden me maar al te vaak té gevoelig, té soft en té emotioneel in m’n job. Het voelde alsof ik dingen zag die zij niet zagen. Ook leek het wel alsof ik de innerlijke wereld van medewerkers kon aanvoelen. Maar als ik het daarover had met m’n collega’s, keken ze naar me alsof ik gek was. Wat was er toch mis met mij?
Wat gebeurde er toen?
Beschrijf in geuren en kleuren jouw belangrijke gebeurtenis.
Vertel het op een manier alsof je naar een film zou kijken. Vertel de gebeurtenis niet vanuit het perspectief van een toeschouwer, maar vanuit jouw eigen ervaring. Alsof je het opnieuw beleeft
Bijvoorbeeld: Op een dag ging ik een koffie drinken in mijn favoriete koffiebar en zag ik een dame aan het tafeltje naast mij een dik, blauw boek lezen. De wondere wereld van HSP’s… De dame ziet me naar het boek staren en vertelt me dat het haar hele leven heeft veranderd. Ze twijfelt niet langer aan zichzelf en gelooft weer in haar eigen kracht.
Wat heeft deze gebeurtenis in gang gezet?
Welke belangrijke actie besloot je op dat moment te nemen. Vertel met andere woorden wat het gevolg was van die belangrijke gebeurtenis.
In het voorbeeld. Ik nam meteen m’n gsm, ging naar bol.com en bestelde het boek. De dag erna lag het al op m’n keukentafel en nog geen week later had ik het helemaal uitgelezen. Er ging een nieuwe wereld open voor mij. Een wereld waarin ik niet raar was en mijn collega’s normaal. Een wereld waarin ik mezelf herkende als HSP en besefte dat ik niet alleen was en er bovendien manieren waren om dit net als kracht in te zetten.
Waartoe heeft dit uiteindelijk geleid?
Welk moment of welke beslissing heeft op dat moment het verschil gemaakt om je nieuwe pad te gaan bewandelen? Wat heeft rechtstreeks geleid tot het opstarten van jouw zaak? Wat was de eerste stap in jouw nieuwe richting?
Bijvoorbeeld. Ik wilde meer weten en schreef me in voor een opleiding tot HSP-coach. Enkele maanden lang verdiepte ik me in deze nieuwe wereld en leerde ik hoe ik opnieuw in m’n kracht kon gaan staan. Ik vond mezelf terug. Het was voor mij zo’n bijzondere ervaring waarvan ik besloot dat anderen dit ook verdienden. Ik voelde dat ik nu ook anderen wilde gaan begeleiden om deze kracht te ervaren.
Dus daarom doe je vandaag…?
Vertel mensen wat je vandaag doet als gevolg van de eerdere stappen.
In het voorbeeld… Vandaag begeleid ik hoogsensitieve vrouwen die opnieuw willen genieten van het leven door sterk in hun schoenen te staan. Ik help hen als HSP coach stappen te zetten naar een leven dat écht bij hen past.
Give it a try!
Eens je jouw origin story gaat delen met anderen zal je instant zien dat ze anders gaan reageren. Vaak vanuit een reactie die meer emotie bevat dan het puur hoofdige ‘ik snap wat je doet’.
Je toont met jouw story niet alleen wie je bent en waar je voor staat, maar gaat ook meteen in het gesprek naar een diepere laag van verbinding.
Een laag van verbinding met ‘jouw’ mensen. De mensen die je écht wil bereiken met jouw boodschap en waar je graag die vertrouwensband mee wil opbouwen.
Veel succes!