Blog

juli 29, 2022

Wij zien changemakers met verschillende missies en in verschillende levensgebieden. Van persoonlijke ontwikkeling tot bewuste webwinkels, van coaches voor CEO’s tot begeleiders van mama’s. Maar wat ze allemaal gemeen hebben is een set van waarden die ze heel belangrijk vinden.

Bewust leven

Bewust omgaan met mensen

Eerlijkheid

Authenticiteit

Vrijheid

Zelf-verantwoordelijkhied.

Om er maar een paar te noemen…

Als je als changemaker in de wereld van traditionele marketing binnen stapt wordt je vaak geconfronteerd met manipulatie, je anders voor doen dan je bent, geld als eerste drijfveer, mensen onbewust keuzes laten maken gebaseerd op hun angsten en triggers. En zo kan ik nog even door gaan.

Logisch dat je weerstand voelt. Als je al je waarden opzij moet zetten om ‘aan marketing’ te doen, dan doe je het liever niet. Of je doet het wel omdat het blijkbaar van je verwacht wordt en je komt nadien jezelf tegen.

Dus laten we marketing herkaderen.

Marketing = een gesprek voeren

Alles wat je rond je ziet zijn marketingtechnieken en strategieën die nog weinig met een gesprek te maken hebben. Dat is ergens ook logisch. Hoewel marketing in essentie communicatie is, is het vaak éénrichtingsverkeer dat ‘moet opbrengen’. Als je die druk van het ‘moet opbrengen’ weghaalt kan je gaan kijken hoe je authentiek kan communiceren.

In elk goed gesprek wordt er ook geluisterd. Echt geluisterd. Dat wil zeggen dat je luistert met als doel de ander te begrijpen en werkelijk te helpen. In traditionele marketing wordt vaak geluisterd om te kunnen manipuleren of om behoeften te creëren die er eigenlijk niet echt zijn. Begin met werkelijk luisteren naar de mensen die je wil helpen.

Branding = wat je wil communiceren

The story, het verhaal, de boodschap. Dat is wat jij naar de buitenwereld wil communiceren. Op zich iets heel natuurlijk toch? Wie ben je? Waarom doe je wat je doet? Waarom vind je wat je doet belangrijk? Hoe sluit dit aan bij de waarden die je hebt?

Heel logisch toch? Wat logisch is, is daarom niet evident. Je verhaal vertellen wil zeggen dat je diep in jezelf gaat duiken. Je vertelt van binnen naar buiten, authentiek, zoals het is. Jouw verhaal is herkenbaar voor de mensen die jij wil aantrekken. Dat is wat resoneert.

Werkelijk communiceren is je marketing is soms wel wat beangstigend. Het vraagt dat je krachtig in je schoenen staat. Als changemaker wil je dat je onderneming en dus ook je marketing afgestemd is op wie jij bent en waar je voor staat. Het begint bij je eigen verhaal.

Marketingstrategie = hoe je wil communiceren

De enige vraag die je hier stelt is: hoe en langs welke weg wil ik communiceren?

That’s it. Over een marketingstrategie wordt vaak gewichtig en ingewikkeld gedaan. Maar als je het terug brengt naar de essentie, wordt al snel duidelijk dat het allemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Je hebt een boodschap voor de wereld. Hoe ga je die nu over brengen?

Natuurlijk is het goed om kennis te hebben van wat er zoal voor handen is. Even sparren met iemand die ervaring heeft, kan inspiratie geven. Houd er echter ook rekening mee dat een manier van communiceren die werkt voor de één, daarom niet jouw manier van communiceren hoeft te zijn.

En last but not least: it’s an evolving thing

Niets staat in steen gebeiteld. Als je maar net start als ondernemer kan het zijn dat je boodschap en je verhaal nog niet volledig ‘af’is. De ervaring die je nu nog verder opdoet zal een invloed hebben op jou en dat waar je voor staat. Je verhaal kan je dus bijstellen, je boodschap kan nog veranderen. Het is nooit af. Ook niet als je al jaren ondernemer bent.

Ook je marketingstrategie is aanpasbaar. Je kan iets proberen en merken dat het dat toch niet was. Je kan iets toevoegen, iets weglaten, er een andere draai aangeven. Geef jezelf de tijd om te proberen en te ervaren. En blijf vooral jezelf. Altijd.

Wil je graag samenwerken?

Elke samenwerking start met een goede babbel. Wij luisteren naar jouw plannen en de dingen waar je tegenaan loopt. Als blijkt dat er een match is en wij je kunnen helpen, doen wij graag een vrijblijvend voorstel.