Een nieuwsbrief versturen kan een manier zijn om mogelijke klanten op de hoogte te houden van jouw aanbod. Maar heeft het nog wel zin in deze snelle tijd? Lezen mensen nog wel nieuwsbrieven? Gaat niet alles via social media nu? We staan er samen even bij stil.

Zijn nieuwsbrieven nog van deze tijd?

Voor veel mensen is een nieuwsbrief een verplicht extraatje waarvan ze voelen dat ze het maar moeten doen. Als je er echt zo tegenop ziet, is het misschien jouw medium niet. En je moet natuurlijk just niks.

Het afdoen met ‘niemand leest dat nog’ is echter wel net iets te makkelijk. Vanuit een marketing perspectief is het wel nog steeds een erg goed middel om een sterke relatie op te bouwen met je lezers en klanten. 

Nieuwsbrieven zijn niet volledig afgeschreven

Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat een oudere doelgroep nog steeds vindt dat email het meest persoonlijke kanaal is om communicaties van bedrijven te krijgen. Maar liefst 74% van de baby boomers geven dit aan. Maar ook 64% van generatie X, 64% van de millennials en 60% van generatie Z verkiezen kiezen nog steeds voor email om op de hoogte te blijven van bedrijfsnieuws. Toch nog altijd een groot aantal mensen.

Daarnaast zien we dat 4 van de 5 marketeers nog liever sociale media zouden opgeven dan email marketing, dat wil dus al wat zeggen. Nu zie je jezelf misschien niet echt als een marketeer, maar deze cijfers geven wel aan dat het wel nuttig kan zijn om deze tool van dichter bij te bestuderen.

Vanwaar die weerstand tegen nieuwsbrieven versturen?

Je kan bij jezelf een weerstand voelen tegen nieuwsbrieven. Je ervaart ze zelf als een last en wil er daarom ook andere mensen niet mee lastig vallen. Maar waar komt deze weerstand vandaan?

In de jaren 2009-2010 werden nieuwsbrieven nog heel graag gelezen. Mensen bleven graag digitaal op de hoogte van bedrijven en organisaties die aansloten bij hun interesses en voorkeuren. 

Rond die tijd gingen Amerikaanse marketeers echter iets slim doen. Ze wilden meer mensen laten inschrijven op hun nieuwsbrieven door ze een gratis ‘bribe’ aan te bieden. En dat werkte. De hoeveelheid gratis ebooks die gedonwload werden was immens. 

Maar je kreeg na die download ook salvo van mails. Je werd beschoten met verkoopsberichten en ‘mis dit niet’-mails. De mailbox van mensen ging uitpuilen en er groeide al snel een weerstand tegen alles wat op een nieuwsbrief leek.

Een pleister op de wonde

Een eerste reactie om die weerstand te omzeilen was: “Laten we het geen nieuwsbrief meer noemen’. We geven het ding allerei fancy namen zodat mensen het niet door hebben en jawel, weer bedelven ze weer onder een hele reeks verkoopsmails.

Maar mensen zijn niet dom en ze zo behandelen is niet echt goed voor de relatie. Want daar gaat  het uiteindelijk om. Je wil een relatie opbouwen met mensen die later eventueel klant kunnen worden.

Dus misschien starten met respect? 

Een nieuwe manier om naar nieuwsbrieven te kijken

Als je je afvraagt of je wel of niet een nieuwsbrief zou sturen, vraag je dan af hoe je met die nieuwsbrief dienstbaar kan zijn naar potentiële klanten. Welke meerwaarde kan je bieden? Wat is interessant voor hen? 

Let er ook op dat mensen uit eigen beweging kunnen inschrijven voor een nieuwsbrief en dat ze goed weten wat ze kunnen verwachten. Op deze manier gaan ze ook uitkijken naar jouw emails en ze ook lezen.

Ok, ik ga nieuwsbrieven sturen, en nu?

Als je beslist hebt om nieuwsbrieven te gaan versturen, kom je al snel voor een keuze te staan. Om nieuwsbrieven te versturen heb je een mailprovider nodig, maar welke kies je. Spontaan komt mailchimp misschien in gedachten omdat deze vaak wordt genoemd.

Maar hoe maak je die keuze en welke opties zijn er misschien nog? 

Wacht efkes… een mailprovider?

Inderdaad, een mailprovider. De tijd dat we gewoon vanuit onze gewone mailbox nieuwsbrieven konden versturen is voorbij. Neen, ook niet als je een hele groep mensen in blind copy zet. Nope, het mag niet.

Eerst en vooral is dat niet handig. Je moet mensen steeds manueel toevoegen en verwijderen. En het ziet er ook weinig professioneel uit. 

Maar daarnaast mag is het ook niet meer wettelijk in orde om het zo te doen. Mensen moeten zich met 1 klik op de knop automatisch kunnen uitschrijven van jouw mails. En dat kan niet als je ze manueel een mail stuurt.

Een mailprovider lost dit voor jou op. 

Voor je kiest, denk hier even over na 

Vooraleer je die keuze maakt is het handig om eens verder na te denken over jouw bedrijf en je doelen met je online marketing. 

  • Wil je enkel nieuwsbrieven sturen of zou je eigenlijk ook wel nog andere mailtjes willen sturen? 
  • Ga je bijvoorbeeld bepaalde funnels opzetten: je hebt bijvoorbeeld een gratis weggever op je site. Een bezoeker vult zijn email in, krijgt de weggever, en dan? Hier zou je gerust nog wel enkele mailtjes willen sturen met een leuke extra, je aanbod, een uitnodiging,.. 
  • Heb je of wil je ook een webshop en wil je graag mensen op basis van hun aankopen mailtjes gaan sturen? 

Denk groots. Het is niet omdat je nu start met bijvoorbeeld een one-pager als website dat je niet binnen enkele maanden kan groeien naar een website met een webshop, met een salesfunnel, met verschillende formulieren enz. Uiteraard kan je steeds nog veranderen van mailprovider, maar het is altijd makkelijk als je van de eerste keer goed zit. 

De verschillende mailproviders

Wij werken vooral met deze drie grote mailproviders: Mailchimp, Mailerlite en Active Campaign. 

MailChimp

  • Gratis versie
  • Nieuwsbrieven sturen en inplannen
  • ‘funnel’ beperkt tot 1 automatisch mailtje 
  • Persoonlijk: minst overzichtelijke optie

Mailerlite

  • Gratis versie
  • Contacten groeperen
  • Handige formulieren
  • Nieuwsbrieven sturen en inplannen
  • Automatisaties, inclusief connectie met je webshop

Active Campaign

  • Betalend, enkel gratis proefperiode
  • Erg overzichtelijk
  • Formulieren en automatisaties werken makkelijk samen
  • Erg veel opties in je automatisaties en connecties met andere tools mogelijk
  • Makkelijk om acties van AC te gaan controleren als er iets fout loopt

Dit zijn onze favorieten. Maar er zijn er nog veel meer. Welke je gebruikt maakt niet uit. Als jouw keuze jouw doelen ondersteunt, is het altijd goed. En bedenkt daarbij ook, het is maar en tool. De energie waarmee je de tool gebruikt, hangt helemaal van jou af.

Wil je graag samenwerken?

Elke samenwerking start met een goede babbel. Wij luisteren naar jouw plannen en de dingen waar je tegenaan loopt. Als blijkt dat er een match is en wij je kunnen helpen, doen wij graag een vrijblijvend voorstel. 

Contactformulier