Joehooooew, je hebt een online cursus gemaakt en kan dus met je online aanbod starten! Proficiat, we weten dat dit een enorm proces is, je hebt je kennis, je ziel, je bloed, zweet en tranen in deze cursus gegoten, dus eerst en vooral YOU ROCK!
Nu volgt natuurlijk het technische verhaal om effectief je cursus te gaan zichtbaar maken aan de wereld. Hoe ga je daarmee verder? Zet je die cursus op een platform, op een externe website of hou ik ‘m toch maar beter bij? Vragen die je al snel in een rabbit hole kunnen duwen.
Je begint te googelen en vindt opties als:
- een alomtegenwoordige websitebouwer zoals SquareSpace of Wix die niet bepaald business-friendly is
- je kan een developer inhuren (en steed terug inhuren) om een volledig op maat gemaakte website voor je te bouwen, waar je nadien niets zelf in kan doen
- Je kan ook zelf de uitdaging aangaan om te gaan coderen en zo een website te bouwen, yikes!
- Of je kan ook gebruikmaken van platformen zoals Udemy, Thinkific, Skillshare… Leuke platformen op zich, maar je houdt bitter weinig over van je opbrengsten waardoor je je snel zal afvragen of het wel de moeite waard was, zo jammer!
Ons advies is hier best helder, je cursus op je eigen website zetten is sowieso de slimste zet. Ten eerste en zeker niet onbelangrijk, je behoudt de controle over je prijs en je kan je winst maximaliseren. Je hebt zo hard aan je cursus gewerkt, dan is het toch maar correct dat ook zoveel mogelijk van de opbrengst naar jou komt?
Daarnaast heb je met je eigen platform erg veel mogelijkheden om in interactie te gaan met je (potentiële) klanten. Je hebt hun e-mailadres dus een e-mail campagne of een maandelijkse nieuwsbrief zal je helpen om je boodschap te verspreiden en je naam of merk vast te pinnen. Misschien klinkt het wat jaren 2000 maar geloof me, nieuwsbrieven werken nog steeds enorm goed! We hebben er zelfs een volledige blog aan gewijd, benieuwd? Lees ‘m dan hier: https://ustree.be/nieuwsbrief-versturen/
Denk daarnaast ook aan de mogelijkheid om productbundels aan te bieden of andere informatieve bijproducten. Als mensen erg tevreden zijn, willen ze niets liever dan nog meer waardevolle content van jou te zien krijgen!
Je behoudt volledig je eigenheid, maar belangrijker nog, je bouwt je eigen merk uit. Je hoeft geen ander platform te gaan promoten waar het nadien erg moeilijk is om een connectie te creëren met je cursisten. Als de cursus bij jouw eigen website staat, ben jij je eigen merk en dat is veel eenvoudiger om te gaan promoten en zal je veel meer helpen op lange termijn.
Misschien heb je binnenkort wel 10 cursussen gemaakt, als die dan allemaal bij jou staan dan kan jij een gevestigde waarde worden en wordt jouw merk dus erg bekend. De credibiliteit en authenticiteit die je daarmee opbouwt kunnen nooit opboksen tegen andere platformen met 1000’en cursussen. Want wat gebeurt er bij jou? Mensen zijn zo tevreden van je cursus, dat ze meteen je andere cursussen ook willen volgen en ze zullen je ook nog eens aanraden aan andere mensen! Iets met een sneeuwbal en effect?
Oh en nog een kleine bonustip:
Prent dit zinnetje even in je hoofd: ‘Goed genoeg’ is beter dan perfect. I know, waarom zou je dat nu zeggen? Heel simpel, perfectie is niet je doel om van start te kunnen gaan met je online aanbod. De perfectionist in jou zal je namelijk altijd tegenhouden om iets te lanceren, waar een ‘goed genoeg’ mindset sneller je versie 1.0 zal online gooien om waardevolle feedback te kunnen inwinnen. Een mindset die je nog veel zal helpen bij het steeds verbeteren van je aanbod!